Hanoi-Halong Bay-Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janny Flobbe - WaarBenJij.nu Hanoi-Halong Bay-Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janny Flobbe - WaarBenJij.nu

Hanoi-Halong Bay-Sapa

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

17 Maart 2014 | Vietnam, Hanoi

Zo ik meld me weer, ik loop nl een beetje achter met mijn reisverhalen omdat er niet overal verbinding is.
We zijn naar Hanoi gevlogen. Er wordt gezegd dat Hanoi niet zo modern is als het zuiden en dat het er veel somberder uitziet. Eigenlijk ben ik het daar helemaal niet mee eens. Oké het is hier wat temperatuur betreft frisser en de zon laat zich even niet zien.
Maar zo'n dag in de lente in Blokzijl, dan ziet het er bij ons ook minder vrolijk uit.
Er rijden hier meer grotere particuliere personenauto's dan in Da Nang en Ho Chi Minh. Oké de taxi's zijn wat kleiner. Maar zou je die van straat halen dan blijven er meer auto's over dan in het zuiden. Ook een groot verschil is, dat je hier haast niet aangesproken wordt door verkopers op straat en men ook niet zo opdringerig en vasthoudend is als in HCM na een nee laten ze je met rust.
We hebben lopend een stukje van Hanoi verkend. Pagodes, de gevangenis, hele mooie winkels gezien en heel verzorgd. Het station bekeken, een mooie RK. Kathedraal en hier werkt de tandarts in een winkel en kun je de patiënt in de stoel zien liggen. Zoiets als de tandarts in de etalage.
Maar we kwamen ook door een straat waar veel ambassades aanliggen en een beetje zichzelf respecterende ambassade (Philipijnen) heeft toch minimaal 2 grote Porsches op de stoep staan. Prachtige ambassades in Franse stijl.

Halong Bay.
Tjonge wat een geweldig gezicht die van uit zee oprijzende rotsen. Wat een stuk natuurgeweld heeft hier ettelijke miljoenen jaren geleden plaatsgevonden. Prachtig om te zien. En natuurlijk temidden van vele andere schepen, hier overnacht. Ja en zo op het water had het wel iets warmer mogen zijn, maar het was in ieder geval droog.

Op het programma staat ook nog Sapa, aan de andere kant van Hanoi. Er naar toe met de nachttrein, een overnachting en daarna terug met de nachttrein. Maar voordat we zover waren .... Het begon al goed. Nadat we 6,5 uur (terug) in de bus hadden gezeten ( heenreis 3 uur) waren we eindelijk terug in Hanoi in ons hotel. Oponthoud door wegwerkzaamheden, een ongeluk? De reden was onduidelijk. Maar we stonden wel dik 2 uur in de file. Voordat het verkeer hier in Vietnam dan weer opgang komt, ben je al luid toeterend, links / rechts passerend en driftig fluitende agenten, 45 min. verder.

Nadat we aankwamen hadden we precies 10 min. om snel wat schone kleren uit de koffer te halen en racen naar het station door het drukke verkeer naar het station waar de trein al klaarstond. Tot zover hadden we het gered. De slaapwagon deelden we met twee hele aardige Vietnamese jongens. We dachten dat we in de trein wel wat te eten konden krijgen. Dat werd deze keer leven op water en nootjes! We verheugden ons al op het ontbijt van de volgende morgen. We zouden om 5 uur 's morgens aankomen. Dat werd een ietsje later, nl 7 uur.
Ze hebben hier een heel bijzondere manier van denken. Als iets niet zo ver is (bv 1km) dan maak je er minstens 3 van. Als iets bv nog ongeveer een uur duurt, dan maak je er een 1/2 uur van.

We werden bij het station opgewacht en naar de bus gebracht die ons naar Sapa in de bergen zou brengen. Waar de bergvolkeren,
de Dza minority people en de Black H'mong wonen. Dat werd 2,5 uur later dan de geplande 3 kwartier. Dat kwam doordat de motor van de bus aan de kook raakte. Na diverse keren stilstaan in de dikke mist op een smalle bergweg om water bij te vullen, vroegen we of we niet beter konden gaan lopen. Nee dat kon niet, want dat was veel te ver wel 2 km. Bleek dat we vlak bij het hotel waren. Ingecheckt, eindelijk ontbeten, zouden we 10 km olv een gids de bergen in gaan. Maar ook dat werd een paar uurtjes later. Wat dat betreft moet je hier geen haast hebben. Het komt wel, alleen op een tijdstip wat anders ligt dan de planning. Wordt vervolgd.

• 19 Maart 2014 - 22:46

Margrith:

Ik heb heel wat in te halen met het lezen van je reisverslagen (we waren zelf voor 10 dagen in Engeland) hartstikke interessant, kan me voorstellen dat dit een geweldige ervaring was.
    Inmiddels zijn jullie waarschijnlijk alweer in het vliegtuig, wens jullie een goede reis en welkom thuis.

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Simpel

Hoe eenvoudig kan het leven zijn? Eerst zorg je dat je lopend het verkeer hier leert kennen en als je dat onder de knie hebt dan stap je op de fiets en begeeft je er middenin. Hooguit verlies je je pet op de rotonde door de wind, maar dat maakt niks uit want je stapt af, loopt terug en vist je zonneklep van de straat. Iedereen rijdt gewoon om je heen. Fluitje van een cent. Voor wie de foto's van het verkeer gezien heeft, denkt nu waarschijnlijk dat ik een beetje boel niet wijs ben. Maar zo simpel werkt het hier wel. Weinig verkeersborden en regels. De belangrijkste regels zijn: het recht van de sterkste geldt en je mag niemand om ver rijden. Nou dat werkt! Het lijkt op chaos maar wanneer je duidelijk aangeeft en/of toetert dan kan iedereen om je heen. Links of rechts, maakt allemaal niets uit.

Overigens zo'n fietstocht is een hele leuke ervaring en je hoeft niet overal lopend of met de taxi naar toe. Zo stapten we op de fiets naar het strand. Daar aangekomen fietsten we op het plein van de boulevard en ineens veel lawaai van geblaas op een fluitje.
Bleek al dat driftig fluitje blazen voor ons te zijn. We moesten op de straat fietsen. Of je daarbij dan dwars door het keurige aangelegde perkje gaat dat maakt niet uit. Je hoort op de straat als fietser, heel simpel, punt uit. Gezag moet er zijn.

Ach en hoeveel lol kun je samen hebben met eenvoudig bellen blazen. Jong en oud vindt het leuk, tenminste hier in het Social Center. Het was echt dolle pret. En dat je dat kunt hebben met zo iets simpels. Meegenomen door Ad, die afgelopen zondag gearriveerd is. Toch wel heel fijn om hem na zo'n lange tijd terug te zien.

Bij Mr. Viet hebben we een afscheidsetentje gehad omdat Dia naar huis vertrok. De maaltijd was bereidt door Co Hai (onze uitstekende kok) en zijn vrouw. Er kwamen heel wat mensen binnenvallen en dan eet je gewoon allemaal mee. Heel gezellig en zo heb je er weer een stel vrienden bij. Net zoiets als Facebook maar dan anders. Same, same but different zeggen ze hier. (Vietnamees grapje)! Regelmatig gebruiken we deze kreet dan ook.

Afgelopen week moest ik me voorbereiden op mijn afscheid. Heel bijzonder dat je vier weken met totaal vreemde mensen een huis deelt en toch een verbondenheid opbouwt met elkaar. Terwijl Caroline uit Zweden arriveerde in het weekend, hoort ze er ook alweer helemaal bij. Zo werkt dat gewoon. Wordt vervolgt!